Advokatene hos Advokatfirmaet Tønset har en månedlig spalte i Romerikes blad hvor våre advokater svarer på juridiske spørsmål fra RBs lesere. Nedenfor kan du lese artikkelen hvor advokat Camilla Myhrer Abrahamsen svarer på spørsmål om svindel på nett.

Har du spørsmål? Send det gjerne til oss på post@tonset.no, kanskje spørsmålet ditt kommer på trykk!

I den siste tiden har vi blitt kontaktet av flere privatpersoner som har opplevd å bli svindlet på nett. Summene er kanskje ikke så store, men hele opplevelsen samlet sett setter sitt preg på den som blir rammet. Det er ingen god følelse å føle seg lurt, og i tillegg ha tapt penger på det!

Nettsvindel brer om seg i mange forskjellige former, men handler stort sett om å lure folk til å gi fra seg penger og andre verdier. Det kan også dreie seg om å gi fra seg sensitiv informasjon, men ofte handler det til syvende og sist om å lure folk for penger. Og om du blir svindlet for kr 10.000,- eller kr 500.000,-, så kan det uansett være straffbart etter straffeloven.

Det vi konkret har blitt kontaktet om i det siste, er personer som oppgir å ha varer å selge på Facebook. Tilbudene kommer ofte på Facebook Marketplace og ulike diskusjonsgrupper.

Noen legger blant annet ut meldinger om at de har såkalte «slankesprøyter» til salgs (en medisin som i utgangspunktet er forbeholdt diabetikere). Disse er svært attraktive og skal samtidig være vanskelig å få utskrevet fra lege. Da åpner det seg opp et marked for den som vil lure folk.

Svindleren oppretter gjerne en profil på Facebook som ser tilforlatelig ut. Vedkommende har skolegang og CV’en i orden, og er i fast jobb. Og så er det bare å låne et bilde fra noen andre, i dette tilfellet fra andres reelle Facebook-profiler. Man kan gjerne legge ut flere bilder og hendelser på profilen, det er nok av materiale å ta av (fra andre). Poenget er at dette ser ut som en «ordentlig person».

Når vedkommende i tillegg kan sende deg bilde av varen som er til salgs, og sågar sporingsnummeret på pakken som skal sendes – og til og med en video av at man er på postkontoret og postlegger pakken, da er det lett å bli lurt. Dette vet de som er ute etter å svindle folk. Det handler ofte om å selge noe man vet det er rift om, og hvor folk må handle raskt. Du får ikke tid til å tenke, reflektere eller oppdage det som man i ettertid kanskje ser var litt mistenkelig og rart.

I de tilfellene vi har vært borte i, har svindleren, når kjøper begynner å forstå at man er lurt og aldri kommer til å få det de har betalt for, forsøkt å skremme vedkommende fra å ta kontakt med politiet ved å si at man står i fare for å avsløre egne ulovlige handlinger (fordi man har kjøpt reseptbelagte produkter på nett). Det er ganske så utspekulert, kynisk og kalkulerende.

Men husk på at det først og fremst er forbudt å selge reseptbelagte medisiner som privatperson. Derfor er det svindleren, i tillegg til å bedra og true folk, som bryter loven.

De som har kontaktet oss har også erfart at svindleren, i et forsøk på å unngå en anmeldelse, har truet med å legge ut falske opplysninger om vedkommende på Facebook. En som faktisk valgte å anmelde, fikk sin Facebook-profil lagt ut på forskjellige nettsteder med teksten «pass deg for denne personen, hun er en svindler og lurer folk!». Og når det er lagt ut, følger andre personer på med kommentarer om at de har likende erfaringer med vedkommende. Dette føles naturlignok svært krenkende, når det strengt tatt er du som er utsatt for svindel og ikke har gjort noe galt. Kommentarene fra andre personer, tyder på at svindleren enten har flere allierte, eller rett og slett opererer med flere forskjellige profiler.

På grunn av dette, og at mange føler skam og bebreider seg selv for å ha vært «lettlurt», bli mange av sakene ikke anmeldt. Det er synd, for da kan svindleren fortsette. En person kan rett og slett leve godt på å lure andre. Det kan være en fulltidsgeskjeft å lage nye og ulike profiler på nett, resirkulere de samme bildene av produkter og sporingsnummer. Og pengene raser inn på konto. Kr 5.000,- her, 10.000,- der, hver eneste dag, det blir penger ut av det!

Og apropos konto. Når det gjelder selve betalingen, synes det også å tegne seg noen spesielle moduser. Svindleren oppgir å ha problemer med Vipps eller bankkontoen, og ber om at man overfører penger til en annen person (venn, kjæreste el). Dette kalles «pengemuldyr», som vil si at en person tar imot og overfører penger på vegne av noen andre. Svindleren kan både lure og kanskje betaler andre for å låne bort kontoen sin. Og det ser ofte ut til å være unge mennesker. La oss si at du godtar at noen vipser deg 1000,-. Så får du beholde 200,- selv, og resten må du ta ut i kontanter eller på annet vis gi videre. Hensikten er å viske ut spor og gjøre det vanskeligere å spore opp den egentlige svindleren.

Et annet eksempel på svindel, er kjøp av billetter. En ung person skal ha solgt noen billetter til et russearrangement, men ikke fått betalt. Når vi ser profilen, ser vi at det er den samme som har solgt slankemedisin. Denne personen, som har fått billettene, nekter deretter for å ha mottatt disse. Men når man sjekker dette med Ticketmaster, er billettene overført til noen andre igjen. Mao har svindleren fått billettene, uten å betale for dem, og så solgt de videre til noen andre. Nok en gang er det «lettjente penger» for den som er villig til å lure og utnytte folk.

Så hva kan man gjøre for å unngå å bli lurt?

Vær kritisk og tenk deg godt om. Ta en ekstra titt på språket, bildene, er det noe som skurrer med den du har dialog og skal gjøre en handel med? Ser profilen nyopprettet ut, er alt lagt ut på samme dato? Har vedkommende som skal selge noe som potensielt er ulovlig, samtidig en åpen profil på nett?

Være oppmerksom på ulike modus (som de beskrevet her). Bilde av varen er ingen garanti for at vedkommende faktisk har den, eller har tenkt å sende den til deg. Bilde av et sporingsnummer er heller ingen garanti for at du får pakken. Du bør aldri godta at betalingen skal gå via en tredjeperson.

Bruk kun etablerte betalingsløsninger, som «fiks ferdig». Ikke oppgi kortinformasjon eller annen sensitiv informasjon.

Forbrukerområdet har flere tips på sine sider.

Og hva gjør man hvis man først har blitt lurt?

Dokumenter og skaff bevis. Ta skjermdump av all dialog og hendelser på nett (også profilen til vedkommende) med en gang. En del forsøker nemlig å slette dialogen i ettertid. Så fort svindleren forstår at du lurer/stiller spørsmål/etterlyser varen, så forsvinner meldingstekst ol.

Anmeld forholdet. Politiet har et eget skjema for anmeldelse av bedrageri. Ta med bevisene. Kan din sak ses i sammenheng med en annen, få frem det overfor politiet. I de sakene vi har kommet i befatning med, har svindleren(e) ulike profiler og pengene er overført til forskjellige kontoer, men det er sendt det samme bilde av sporingsnummeret for pakken og den samme video av at pakken blir sendt. Det kan tyde på at det faktisk er samme person som står bak.

Er det fremsatt trusler i forbindelse med svindelen, så bør det også anmeldes.

Privatimport av legemidler er ikke tillatt. Salg av legemidler er forbudt for andre enn apotek eller særskilt godkjente butikker, jfr. legemiddelloven § 16 (2), og straffbart etter legemiddelloven § 31 (3). Også det er et forhold som kan anmeldes.

Ta kontakt med banken og ditt forsikringsselskap. Kanskje kan betalingen stoppes. Banken kan imidlertid ikke oppgi eier av kontoen du har overført penger til, men det kan politiet innhente. Og er du heldig, kanskje forsikringen din dekker tapet. De aller fleste forsikringsselskap krever derimot at forholdet er anmeldt. Svindel via netthandel kan i visse tilfeller gi rett til pengene tilbake.

Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale på tlf.: 40 00 36 60 eller post@tonset.no.

Du kan også ta kontakt med Camilla direkte på tlf. 995 93 029  eller camilla@tonset.no

Vi hjelper deg gjerne!